Salutari!
Vom porni cu definitii ca sa stim cu totii despre ce vorbim.
Acest blog vrea sa primeasca pareri pro sau contra “piraterie”, fair use, drepturi de autor, protejarea patentelor si tot ce tine de aceste domenii.
Dar sa incep sa explic.
Pirateria moderna (adica pe internet) a aparut o data cu Napster. O revolutie digitala, Napster oferea oricui puterea de a descarca muzica, cat timp aceasta era oferita in retea.
Dupa Napster (care a fost inchis cu surle si trambite de industria americana a muzicii si filmelor) au aparut zeci daca nu sute de metode de ultra-distribuire a fisierelor. Gnutella, Imesh, Kazaa, emule, BearShare, Bittorrent, zeci de clone pentru fiecare dintre aceste programe (sau retele), toate aveau o singura functie: facilitarea accesului liber la multimedia.
Filme, muzica, documentare tv, seriale, carti, jocuri, aplicatii, sisteme de operare, totul a aparut online, gratuit fara restrictii.
Acum, intrebarea este: e un lucru rau?
Raspunsul e da si nu, si pot argumenta ambele pozitii. Dar de dragul discutiei in cazul in care veti gasi blogul o sa zic doar nu. Nu este un lucru rau si iata de ce:
Pirateria…
1. Genereaza un grad imens de informatie libera. Probabil ca cititi asta pe un sistem cu Windows piratat imprumutat de un prieten. Stiti ca e cam 100 de euro un XP da? Si mult mai mult un Vista? Partea buna a acestei informatii este prabusirea diferentelor intre lumea “dezvoltata” si tarile slab dezvoltate precum Romania. Sa recunoastem ca daca nu exista pirateria multi dintre voi, sau prieteni sau cunoscuti nu ati fi stiut vreodata sa operati un calculator, si e evident ca e esential in ziua de azi. Ca sa nu zicem ce forta sunt romanii in programare…
2. Elibereaza informatia de mediul in care a fost creata. Muzica vine pe CD-uri, filmele veneau pe VHS si acum vin pe DVD si Blu-Ray. Cu cateva aparate ieftine si simple toata informatia de pe o caseta VHS, un DVD sau un disc Blu-Ray poate fi convertita intr-un format fara restrictii precum .avi. Napster a luat avant o data cu aparitia mp3-ului. MP3 este un standard revolutionar ce asigura o calitate rezonabila pentru ce se aude dupa ce copiezi un CD pe calculator.
3. Creeaza cultura Un om care va descarca muzica, filme, de pe internet chiar daca nu va plati, isi va asigura cultura, educatie (in masura in care nu descarca stupiditati), isi va largi orizontul. Ce, asta e rau? N-avem destui prosti?
4. Creeaza dependenta. Asta e bine, muzica e oricum un drog bun.
5. Creeaza venituri. Da da, creeaza venituri, si asta e un punct foarte important. Oamenii care descarca muzica (ma voi concetra pe muzica pe blog) in cele din urma vor intelege ca trebuie sa sustina artistul preferat. Si vor merge la concerte (venituri din turism, bilete, vanzari de sucuri etc), vor cumpara albume (orice muzicofil stie ca mp3-ul e un compromis pe cand CD-ul e adevarata solutie pentru calitate superioara a sunetului). Iar un fan adevarat nu va cumpara albumele banale ci acele special editions cu DVD cu cartulii, va investii in tricouri, in dvd-urile cu concerte, va promova trupa pe unde se misca, va genera venit prin cunoscuti pentru ca le va oferi albumul pentru a le testa reactia si cativa dintre ei vor cumpara la randul lor albumul daca le place. Eu am cumparat in ultimele 2 luni muzica in valoare de 100 de euro. Pana de curand nu o faceam, dar acum, pentru ca imi permit o fac si o sa o fac in continuare pentru artistii care m-au convins. Pentru restul, mp3 frate, mai cresteti pana ma convingeti.
6. Nu genereaza pierderi. Asta e marea minciuna a industriilor muzicale din intreaga lume. Un om care descarca un album sau un single mp3 si apoi nu cumpara single-ul sau albumul nu ar fi cumparat oricum. S-ar fi multumit sa asculte melodia la radio si asta e, cand trece din moda ii trece si lui. Dar daca piesa sau albumul nu l-au convins cum anume e o pierdere? Nu avea de gand sa cumpere, vroia sa asculte doar. Ascultatul e gratis inca nu?
7. Creeaza libertate. O data cu aparitia bandei largi si a caselor de discuri independente artistii au inceput sa poata publica un album mult mai ieftin. Si apoi sa il vanda prin retele precum CDbaby sau emusic pe cam aceeasi bani. Insa cea mai mare parte a banilor ajunge la artist. NU LA CASELE DE DISCURI. Nu la intermediari care nu fac nimic decat sa exploateze un om talentat, in timp ce promoveaza non-valori. Ajung la cel care si-a strofocat creierii sa creeze muzica. Nu e asta un lucru bun?
8. Creeaza valoare. Nu doar artistii care ajung pe statiile de radio sustinute din banii caselor de discuri sunt valorosi. O data cu aparitia internetului au aparut mii daca nu zeci de mii de formatii care nu ajung in mainstream pentru ca nu au “material” sau “fata” pentru casa de discuri dar fac furori pe internet. Stiti cine a fost descoperit pe internet? Arctic Monkeys!
9. Cei care fac “piraterie” au dreptul de a o face. Dreptul de a oferi si primi fisiere muzicale este egal cu dreptul de a da intreaga ta colectie de muzica (aia pe CD-uri) oricui doresti. Ai platit, poti sa faci ce vrei cu ea. Poti sa o dai unui strain, poti sa o dai unui cersetor, poti sa o arunci in ceruri, e dreptul tau castigat prin simplul gest de a scoate banul. Si cel care primeste de la tine, poate da mai departe originalul sau o copie.
10. Nu inseamna FURT! Furtul din punct de vedere legal este privarea proprietarului de lucrul sau. Un lucru masurabil si cuantificabil, precum un teren sau casetele master ale unui album inainte de prima impirmare. Ala e furt. Copierea nu este furt, este o simpla copie. Da, internetul schimba complet perspectiva impartirii colectiei muzicale cu prietenii, da industria muzicala produce non-valori si da, e normal ca internetul sa schimbe totul. Dar nu inseamna ca furi, daca descarci o melodie, pentru ca nu produci o pierdere.
Modelul de afaceri al caselor de discuri se clatina. O sa va detaliez cum au abuzat de consumatorii platitori de muzica, cum i-au excrocat, le-au cauzat pierderi si apoi au avut tupeul sa spuna ca “e dreptul lor”.
Modelul de afaceri al caselor de discuri este invechit. Artistii nu mai au nevoie de promovare prin intermediari. iTunes este in momentul de fata retailerul principal de muzica in Statele Unite (cea mai mare piata muzicala a lumii). iTunes este un magazin virtual, nu un magazin in care sa te poti certa cu angajatii. Internetul schimba muzica asa cum a schimbat afacerile, comertul, industria, si lumea in care traim.
Pregatiti-va pentru Revolutia Digitala, acesta e doar inceputul, iar viitorul suna bine.
Incurajez artistii nedescoperiti, sau cei care au avut discutii cu case de discuri din care a fost evident ca nu vor iesi bine sa ma contacteze la adresa vandalulanonim arond gmail punct com. Voi publica punctele de vedere coerente chiar daca sunt impotriva opiniei principale a creatorului blogului.
25 raspunsuri so far ↓
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 8, 2008 at 10:31 am
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă de la 700.000 lei la 7 milioane lei, dacă nu constituie o infracţiune mai gravă, fapta persoanei care, fără a avea consimţământul titularului drepturilor recunoscute prin prezenta lege:
f) emite o operă prin orice mijloc ce serveşte la propagarea fără fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor, inclusiv prin satelit;
g) transmite o operă către public prin fir, prin cablu, prin fibră optică sau prin orice alt procedeu similar.
LEGE nr.8 din 14 martie 1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 8, 2008 at 10:41 am
Si ai sa iti mai spun un lucru. Genereaza pierderi. Pierderi pentru artisti, pierderi pentru casele de discuri si pentru toti cei implicati in fenomen. Romanul nostru nu are cultura necesara pentru a-si cumpara cd-ul original dupa ce a descarcat “ILEGAL” o piesa. Ii place mai mult in varianta de MP3, ca e GRATIS. Iar ideea ta cum ca acel individ care face piraterie are dreptul sa o faca pentru ca la un moment dat a dat bani pe produsul respectiv este total gresita. Ideea de a imprumuta un CD original cuiva este corecta, insa copierea lui in format Mp3 (de exepmlu) si transmiterea lui mai departe este ILEGALA. Documenteaza-te despre drepturile intelectuale si poate ai sa intelegi.
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 8, 2008 at 10:44 am
Si inca un lucru. Nu induce lumea in eroare doar pentru a te scuza pe tine si faptele tale.
revolutiadigitala // aprilie 8, 2008 at 8:47 pm
SMR - spune-mi te rog daca tu vinzi mere la piata si pe mine nu ma intereseaza, inseamna ca iti produc pierderi? Nu, inseamna ca nu iti produc venit pentru ca nu cumpar de la tine.
Daca in schimb vin cu propria taraba de mere langa tine si incerc sa le vand cu un pret mai mic, atunci da, iti provoc pierderi. Pentru ca oamenii vor veni la mine si tu vei fi obligat sa scazi pretul poate mai mult decat iti convine.
Dar cei care nu cumpara de la noi sunt generatori de pierderi? Nu, sunt *potentiali* clienti. Pentru ca ne vor vedea pe amandoi stand cu merele la taraba si intr-o dimineata li se va face pofta. Si vor plati si vor gusta. Iar ceea ce vor alege ei este aspectul, ambalajul, curatenia vanzatorului, toate aspecte care nu tin neaparat de mar. Asta pentru ca nu poti merge decat o anumita perioada cu un razboi al preturilor pentru ca apoi iti dai singur cu sutu-n barba. ulterior trebuie sa investesti in alte lucruri, precum curatenia fructelor, frumusetea pungilor, strigate de comerciant.
Intelegi alegoria?
Daca nu, citeste cel mai recent post o sa incerc sa dau si mai multe exemple.
revolutiadigitala // aprilie 8, 2008 at 10:59 pm
Ba, nu o sa explic aici.
Cei care descarca si nu cumpara un album nu sunt clientii tai. Nu ti-au provocat pierdere pentru ca nu au vandut mai departe respectivul album cu un pret mai mic, ci s-au uitat la el si au hotarat ca le e suficient un mp3.
Targetul oricarui artist nu ar trebui sa fie cifra de vanzari ci cresterea si sustinerea bazei de fani. Fanii sunt promoteri mai puternici decat casele de discuri, prietenii prietenilor prietenilor fanilor vor asculta muzica ta si daca se multumesc cu un mp3, asta e, dar daca nu se multumesc cu un mp3 si vin la concerte si cumpara materiale oficiale gen tricouri, sepci, cd-uri, dvd-uri etc? Cine castiga? toatea astea de la un amarat de file-sharing.
Asa ca omul care se uita la marul tau nu-ti provoaca pierderi, el face un rationament “vreau sau nu vreau mar”. Tu, daca l-ai pierdut in ziua 1 trebuie sa il tratezi in continuare ca pe un potential client nu ca pe un infractor care te fura.
Vrei sa-i vinzi? Ofera-i un mar gratis, zi-i ca-i faci reducere daca ia mai mult de 2 kile etc.
Hai ca devine evident. Ai o afacere de condus, in care conteaza vanzarile insa mai mult conteaza impresia pe care o faci. Daca tu spui publicului ca nu e bine sa “fure” muzica de pe internet, nu se vor lasa brusc de rusine. Trebuie sa le dai alternativa, pe bani putini, cu metode de guerilla.
sper ca ai inteles.
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 9, 2008 at 2:10 pm
Imi pare rau. Da nu ai dreptate. Tu vorbesti ca cei care nu cumpara nu sunt clientii mei, nu sunt interestai si atunci ei nu genereaza pierderi. Tu gandesti mzica ca un fel de test drive. Te duci incerci masina, faci 2 ture cu ea, dupa care pleci linistit fara sa dai banii pe ea. Ok. Sunt de acord cu lucru asta. In momentul cand vezi un clip la tv, cand asculti o piesa la radio, sau chiar atunci cand asculti 30 de secunde dintr-o piesa (ma refer la un preview) consider ca acela este “test drive-ul” pentru piesa respectiva. Daca iti place si vrei sa o auzi, ti se face pofta subit sa o pui in lista ta de Winamp, atunci scoti banii din buzunar si platesti produsul FINAL.
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 9, 2008 at 2:13 pm
Sunt de acord cu un singur lucru pe care il spui. Ca pretul pentru muzica romaneasca este marisor. Si asta este o strategie proasta. Acoperim piederile prin preturi mari in loc sa crestem vanzarile cu pret de dumping. Din aceasta cauza nu suntem atat de ipocriti prin a cere sa se cumpere absolut tot ce apare nou in materie de muzica. Insa piesele pe care le iubesti cumpara-le.
salvatimuzicaromaneasca // aprilie 9, 2008 at 2:14 pm
Si inca un lucru. In momentul in care downloadezi ILEGAL muzica de pe net inseamna ca TE INTERESEAZA si implicit descarcarea ta ilegala genereaza pierderi.
sergiu // aprilie 23, 2008 at 8:16 am
interesant, se pare ca aceste concepte de “free” au ajuns si pe la noi. problema este ca deocamdata putini le inteleg. comentariu meu se refera si la articolele tale urmatoare. cand se simte amenintat, omul tinde sa devina defensiv. casele de discuri, si cei care se presupune ca fac bani din muzica sau orice alt fel de materiale care se gasesc in retelele de file sharing, vad ca produsele lor circula liber pe internet. si ei nu pot controla asta. asa ca incep sa se zbata, sa faca scandal, sa planga, sa-si smulga parul din cap :). ei n-au auzit de gandirea alternativa. treziti-va! chestia asta se intampla, n-o mai puteti schimba. in loc sa va plangeti de mila, mai bine schimbati-va modelul de business. adaptati-va la noile reguli. invatati cum sa scoateti bani din asta. cai sunt multe, numai sa vreti.
ca o nota personala, imi place ce scrii aici. ma bucur ca tot mai multi incep sa vada lucrurile asa. inca sunt putini in romania, dar asta lasa niste portite deschise pentru noi, cei care am inceput sa intelegem.
apropo, stiati ca in japonia poti merge la piata sa-ti cumperi rosii si castraveti, te uiti la niste spoturi publicitare, si pleci acasa, fara sa scoti un ban din buzunar. acolo se va ajunge. industria de advertising este asa de mare si invarte asa de multi bani, incat poate fi monetizata in foarte multe feluri. de exemplu, pentru a plati download-ul gratuit. de muzica. sau filme.
revolutiadigitala // aprilie 23, 2008 at 10:05 pm
Multumesc sergiu, in sfarsit un om care a inteles ideea.
Am de gand sa le dau artistilor independenti toate instrumentele necesare pentru a porni pe cont propriu. site-uri, scheme, misculatii, cat ma pricep si eu.
Pregatesc un post, insa tot n-am timp de el, voi reveni cu o chestiune chiar misto.
sergiu // aprilie 25, 2008 at 1:12 pm
si eu am niste planuri pe tema asta
trebuie schimbat ceva clar. internetul ne da asa multa putere incat trebuie sa profitam de ea. in sfarsit avem instrumentele sa rupem monopoluri.
SAMURAIUL // mai 1, 2008 at 3:07 am
Toti bate-ti cimpii,,banuiesc ca sinteti pustani..si habar nu ave-ti ce e aia muzica,,,sint muzicant profesionist,,,si marturisesc,,ca Romania,nu a avut niciodata o muzica usoara de calitate–uite si acum pe MTV-international—ce piese romanesti ascultali? niciuna—dar voi vorbiti despre niste lucruri care habar nu aveti…In Romania,,nu se executa piraterie,,ci asazisii muzicanti fac PLAGIATURA,,, ca baietii nu au nici o treaba cu, compusul muzicii,,manelistii,cel putin i-au omorit ,pe sirbi,indieni,greci,arabi,spanioli,,pai ce sa vorbeasca unul,,care face PLAGIAT,, ca e piratat ? mai studiati problema,,las gramatica la o parte,,si vede-ti cum stau lucrurile cu muzica in tarile civilizate,,cu bani multi,,,aici,, cinta niste curve,,care sint bune de pula-TEMPORAR,,,sau niste FRAIERI,, care au bani,,si vor chipurile sa se afirme–vorba vine,,,daca a-ti sti ce inseamna sa compui muzica de ADEVARATA calitate,,nu va-ti mai pierde timpul conversind aiurea,,care muzica romaneasca sa o salvati? PLAGIATURILE,,, ?Mai bine be-ti o bere,, ca vi se usuca limba .
revolutiadigitala // mai 1, 2008 at 10:45 am
Omule, eu nu vorbeam de plagiaturi nicaieri. Treaba lor ce fac, daca au succes au, daca n-au n-au.
Esti muzicant profesionist? Fuck dude, dar gramatica unde ai lasat-o? 3 virgule? cratime aiurea? Tu esti sigur ca stii ce e ala un acord?
mai bine be-ti o bere auzi…
Reciteste tot site-ul si dup-aia poate intelegi ceva.
SAMURAIUL // mai 2, 2008 at 12:01 am
pentru REVOLUTIA DIGITALA,,am spus ca las gramatica la o parte,,,invata sa citesi,,si la mine 3 virgule,inseamna o pauza–eu stiu oare ce o fi ala un -ACORD -intre niste natafleti ca voi care vreti sa va faceti casa de discuri,,si cine va cinta ,,voi? si inca ceva,,pe net nu esti obligat sa scrii GRAMATICAL,,,nu scriu OPERE ALESE–nu sint PROZATOR,, ai auzit de Jacues Prevert? ala e un fraiier din Franta ,care scria fara semne de punctuatie,,mai CULRURE OF THE WORLD !!!
SAMURAIUL // mai 2, 2008 at 12:05 am
Eu vorbeam–la figurat,,ca in Romania nu sint muzicanti, ce merita bagati in seama,,,eu sint instrumentist,,ca solisti vocali vad multi pe la TV- le-as recomanda sa cinte in corurile de bocitori la inmormintari–mister–STIE TOT
SAMURAIUL // mai 2, 2008 at 12:21 am
poate faci un ARPEGIU, cu gura,ca de ,tot esti muzicant ,REVOLUTIE DIGITALA,,auzi,,REVOLUTIE,, mai baiete tu ai fost in 89 la Bucuresti,stii ce e O ADEVARATA REVOLUTIE? ma-m schimbat,,bea apa,,ca berea-ti face rau,,Eram acolo baitane,,datorita NOUA,,cei care ne-am pus pielea la SARAMURA,,traiti voi.o generatie, de tineri fricosi ca niste iepuri.va fut astia, si la propriu,si la figurat,,dar bine ca ave-ti cercei in urechi,,asta va avizeaza drept REVOLUTIONARI,,, mai copii,ce stiti voi,,credeti ca Romania e una din tarile cu barbati care au singe in ei,,generatia mea ,apune,,voi sinteti PASARI CALATOARE,, aratati-va muschii in fata PARLAMENTULUI,, cum am aratat noi la fostul CC,, daca tot o arde-ti, CA SINTE-TI-BAIETI DE BAIETI,, nu va imbatati cu cinepa si iluzii ca Parazitii.
SAMURAIUL // mai 2, 2008 at 12:29 am
REVOLUTIE DIGITALA,, daca esti din Bucale,dute la fosta statie de metrou PIEPTANARI care momentan se numeste EROII REVOLUTIEI dute si treci strada,,intra in cimitir ,,,,,si sa stii ca ACOLO SINT FOSTII MEI -BAIETI DE BAIETI–sint morti-DAR NEMURITORI,, bai voi care sinteti o generatie de soareci DE CALCULATOR.
SAMURAIUL // mai 2, 2008 at 12:34 am
ca daca mai conduceau comunistii,nu mai aveai tu nici calculator,si nu mai erai si REVOLUTIONAR DIGITAL,,,bai,,mai ave-ti si voi respect,,ce crede-ti ca , cunostintele de informatica, fac din voi niste mucosi curajosi?
sergiu // mai 5, 2008 at 6:39 pm
auzi frate, samuraiule, muzicanti is aia care merg si canta pe la nunti pretene. daca tu esti muzicant, n-ai treaba cu astea frate. stai linistit ca n-o sa-ti downloadeze pustii ca noi repertoriul de pe dc++.
). iaaaaaaaaa 
invatati sa gasiti solutii, nu sa va zbateti pentru chestii care deja se intampla si nu mai pot fi oprite. (ca sa fie clar pentru samuraiul, vorbesc de file sharing
revolutiadigitala // mai 7, 2008 at 7:38 pm
Continui sa cred ca nu stii despre ce vorbesti. revolutie nu e doar aia din 89. revolutie e orice schimbare a unui sistem imbatranit cu unul nou si diferit. nu neaparat cu arme, nu neaparat cu sange. eu eram in brasov la revolutie, orasul ala care a incercat revolutii reale din 87 nu a asteptat securistii ca sa indrazneasca ceva. asa ca lasa-ma cu textele astea. cat despre gramatica pe net e foarte importanta in special pentru ca e unul dintre principalele moduri de comunicare. DUH!!! 3 virgule o pauza? dar spatiul (tasta Space) ce are?
Iepurele Tupeist // mai 12, 2008 at 4:27 pm
Sunt de acord cu autorul acestui articol.
Chiar si cu aceasta piraterie marile case de discuri tot fac un profit imens iar artistii primesc foarte putin din acest profit.
Marile case de discuri isi merita soarta din prezent din cauza lacomiei lor.
Si tu samuraiule stai in banca ta! si nu mai insulta pe altii.
Av. sr. George Constantin // iunie 8, 2008 at 10:23 am
Samurailor… Iepurilor…. Revolutionarilor…. Digitali sau Analogi…. vreti sa va dau facturile de plata in urma albumelor care le piratati? Astept o adresa, nume, serie de buletin si ne judecam domnilor…
Nu trebuie sa ne batem, injuram sau degradam intelectual pentru asta … De ce sa nu o facem legal?
Declarati ca sunteti de acord sa-mi platiti despagubiri, in cazul in care demonstrez ca am avut pierderi foarte mari din cauza pirateriei?
Va astept cu un mail cu datele voastre de contact si vom discuta intr-o alta maniera.
O zi buna.
revolutiadigitala // iunie 13, 2008 at 7:34 pm
Domnu’ avocat de la Intercont. In primul rand vreau sa apreciez casa de discuri intercont pentru ca intr-o vreme avea niste artisti pe care nu ii lansa nimeni altcineva. In urmatorul rand o sa ma intreb unde e factura pe care scrie piraterie.
Ah, ca nu exista vanzari pentru ca lumea si-a procurat albumul online? Sigur, de acord. Ca in loc sa luati masuri si sa combateti fenomenul va cantonati in a da in judecata (dupa cum se vede dorinta) si a profera amenintari legale dovedeste nu atat faptul ca nu aveti solutia si capacitatea de a schimba modelul de bussines, cat dovedeste ca nu vreti. Sigur exista artisti care inca vand pe CD. Sigur exista metode care nu vor disparea niciodata pentru promovarea muzicii gen radio si tv. Dar peste toate asta, incet incet se va intinde umbra internetului. Cand toate radiourile vor emite prin internet ca va fi mai ieftin sa consumi cativa kb de banda decat wati de antena, cand muzica se va vinde preponderent online si cd-urile vor fi doar pentru cunoscatori si fani atunci o sa va dati seama?
Ce faceti ca avocat domnul meu, cum va justificati salariul? Legea nu prea ajuta, initiativa politiei e cam nula.
Industria muzicala va deveni un serviciu pentru artisti nu o obligativitate. Va veti bate pe artisti nu pentru a-i descoperi (asta o vor face retelele sociale) ci pentru a-i castiga la promovare.
Atunci veti vedea gaura in care a ajuns muzica romaneasca sau de pe alte meleaguri.
Si ghiciti ce a dus-o acolo: Lacomia, ignorarea pietei, reactia de dinozaur ierbivor la inovatie.
Stimate domnule Constatin, va cred ca exista pierderi. Sunt vinovati si cei care descarca doar de dragul de a avea muzica in calc (desi nu ei sunt targetul casei de muzica nu?), sunt vinovate si casele de discuri care nu pun mana sa isi rearanjeze bussinesul astfel incat sa nu mai produca pierderi.
Cine anume ar fi prost sa-si dea datele de contact cand e evident ce va primi? Discutii legale, discutii de business, discutii despre viitorul muzicii? Nu frate, procese. Pai merci, n-am nevoie, gaseste alt fraier.
revolutiadigitala // iunie 13, 2008 at 7:35 pm
Si va recomand dumneavoastra si colegilor postul meu cu propuneri de modele de afaceri. Sunt convins ca cel putin 2 sunt fezabile.
vidanik // iunie 18, 2008 at 1:41 pm
Si marele”revolutionar” si sergiu sint…ipocriti!
Daca este asa de simplu,investiti si voi intr-o casa de discuri,vad ca sinteti tare “docti” pe banii altora!
Daca este atit de moral si de benefic societatii,de ce nu vreti sa va dati datele de identificare???
Banuiesc ca doriti sa deventi martirii piratilor si sa vi se”ridice”un monument impunator pe un torrent,oricare!
Sub protectia anonimatului si fara riscul de a pierde VOI bani….totul este ok! NU????
Stati linistiti,atita timp cit au grije sa-si plateasca spagile marii distribuitori de net,atita timp cit sintem condusi de politicieni “impotenti”,atita timp cit vrajeala cu “dreptul la schimbul de informatie” tine….puteti sa va considerati “formatori de opinie”,”noul val”,puteti sa va facti capul mare cit vreti!
Doar voi sinteti destepti,iar cei ce creeaza ceva sint prosti!
Scrieti un comentariu